inspiratie

De vakgroep Nederlands besloot de schrijftaken van het eerste trimester (formele mail, affiche, uitnodiging) ‘levensechter’ te maken door ze samen te bundelen in een junior game. De opdrachten werden gekoppeld aan een echt event: de school zal een toneelstuk opvoeren tijdens het tweede trimester en daar dient publiek voor uitgenodigd te worden. De school ‘huurde’ de leerlingen ‘in’ als marketingteam. De leerlingen dienden zelf eerst in kaart te brengen welke soort communicatie er allemaal nodig was (daarvoor gingen ze te rade ook bij één van de ouders die in de sector zat), verdeelden zich in teams en gingen aan de slag. Het was evident dat de communicatie niet ‘geschreven’ werd, maar dat er digitale tools werden ingezet en dat er met afbeeldingen en foto’s gewerkt werd. De taak ging niet meer over ‘schrijfopdrachten’, maar het ging erover hoe je via vaardigheden succesvol kan communiceren (met een echt doelpubliek). Leerlingen reflecteerden daarna ook over hun leerproces, zowel over de strategieën die ze gebruikten als hoe ze het overzicht van het project behielden. 

Share by: