INSPIRATIE
In het framework van de taalmindset duiden we onderzoeksinzichten en vertalen we deze in concrete suggesties en voorbeelden voor de (vreemde)talenklas. Deze suggesties en voorbeelden bieden opties - en dus geen kant-en-klare oplossingen of pasklare antwoorden - die leerkrachten aan het denken kunnen zetten.
Benieuwd naar enkele voorbeelden?
BOEK
Wil je je lessen taal verrijken met onderzoeksgeïnformeerde inzichten om je leerlingen (nog) meer te laten groeien? Dan is er goed nieuws! Het framework van de taalmindset is ook beschikbaar als boek:
De Jonghe, K., Dewaele, K., & Van Camp, T. (2023). Taalmindset. Framework voor een leercultuur in de talenklas.
Acco.
In het boek lees je niet alleen een theoretische onderbouwing bij het framework, we reiken je ook concrete suggesties en voorbeelden aan voor je lessen Frans, Engels en Nederlands.
Bestel het boek bij Acco via deze link.
Of kom gewoon naar de boeklancering op de UCLL campus Hertogstraat (Hertogstraat 178, 3001 Heverlee) op dinsdag 25 april 2023 (19u-21u). Inschrijvingen kan voor 18 april 2023 via deze
link.
NAVORMINGEN
Bedankt voor dit traject. Het heeft me vooral vleugels gegeven en de bevestiging die ik nodig had. Ik deed al veel, maar nu kan ik daar veel bewuster mee omgaan en ik voel aan mijn leerlingen dat dit het gewenste positieve effect heeft.
Bedankt voor dit inspirerend project! Ik kan niet genoeg benadrukken hoe jullie een nieuwe boost gegeven hebben aan mijn 'goesting' om mij voor mijn vak in te zetten en te werken aan een positieve mindset bij de leerlingen.
Wil je je samen met collega’s of alleen verdiepen in het framework van de taalmindset en zo je lessen Frans, Engels en Nederlands verrijken? Schrijf je dan in voor een van onze navormingen. Er zijn verschillende formules.
Leercafé
Het leercafé ‘taalmindset’ is een professionele leergemeenschap waarin leerkrachten (vreemde) talen leren van en met elkaar rond het ‘framework van de taalmindset’ als gemeenschappelijk referentiekader. De deelnemende leerkrachten lezen samen het boek, bespreken hun vragen die het boek oproept, formuleren concrete acties, testen die uit en reflecteren hierover samen met andere leerkrachten. Op die manier werken de deelnemende leerkrachten aan hun eigen professionele ontwikkeling en professioneel zelfverstaan als leerkracht (vreemde) taal.
Voor meer informatie en inschrijven kan je hier terecht.
Taalkliniek
Loop je soms vast in je lessen vreemde talen? Je wil inzetten op effectieve feedback maar weet niet zo goed hoe? Je vraagt je af hoe je Artificiële Intelligentie een plek kan geven in je lessen taal? En hoe zou je zelfregulatie kunnen laten landen in je lessen taal? Kortom... Je hebt een vraag met betrekking tot je lessen (vreemde) taal (basisonderwijs, secundair onderwijs of hoger onderwijs) waarover je met een expert in gesprek wil treden? Vraag dan een digitale sessie aan in de taalkliniek.
Tijdens een online gesprek van 1.5 uur denkt een expert graag mee met jou.
Je kan als individuele leerkracht een gesprek aanvragen maar je kan ook met meerdere collega’s aansluiten. De datum van de online sessie wordt geprikt in samenspraak met jou. Dat kan ook op een avond.
Voor meer informatie en inschrijven kan je hier terecht.
Pedagogische studiedagen
Misschien wil je op school een studiedag organiseren rond een van de thema’s die aan bod komen in het framework van de taalmindset?
Een greep uit wat mogelijk is:
Contacteer ons voor een verkennend gesprek.
IN THE PICTURE
We droegen en dragen nog steeds het verhaal van de taalmindset uit op (inter)nationale congressen, studiedagen en in tijdschriften. Zo schreven we een artikel voor het tijdschrift School-en klaspraktijk en waren we met de taalmindset ook aanwezig op de internationale World Education Summit.
We maakten ook een
vragenlijst rond de taalmindset die je bij leerlingen kan afnemen.
UCLL - Research & Expertise
Expertisecentrum Education and Development
Hertogstraat 178 - 3001 Heverlee
Disclaimer
Niets van de gegevens verzameld via deze website wordt doorgegeven aan derden. Wij volgen het cookie- en privacybeleid van UCLL.
UCLL Research & Expertise