KAREN DE JONGHE

is praktijkonderzoeker binnen Education & Development en lerarenopleider Nederlands in de opleiding secundair onderwijs van UC Leuven (UCLL), waar ze met studenten nadenkt over taalbeschouwing, schrijfvaardigheid en vakdidactiek. Haar onderzoek focust op het ondersteunen van leerprocessen van studenten en leerlingen, meer specifiek op het ontwikkelen van cognitieve en metacognitieve denkvaardigheden, op leren als transfer en op effectieve feedback.

KATRIEN DEWAELE

is praktijkonderzoeker binnen Education & Development en lerarenopleider Frans in de opleidingen bachelor lager onderwijs en secundair onderwijs van UC Leuven (UCLL), waar ze zowel taalvaardigheid Frans als vakdidactiek doceert. Haar onderzoekswerk focust op de vraag hoe leerprocessen effectief begeleid kunnen worden op een onderzoeksgeïnformeerde manier en waarbij technologie ondersteunend kan zijn. Ze is expert binnen het domein van de vreemdetaaldidactiek.

TINNE VAN CAMP

is praktijkonderzoeker binnen Education & Development en pedagoog in de opleiding bachelor secundair onderwijs van UC Leuven (UCLL), waar ze leerpsychologische vakken doceert. In haar onderzoek en onderwijspraktijk vertaalt ze cognitief neurowetenschappelijke onderzoeksresultaten naar de klaspraktijk. Ze bouwde vooral expertise op rond de topics leerprocessen effectief begeleiden, neuropedagogiek, formatief evalueren, zelfsturing en reflectie.

Deze website is het resultaat van een Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek (2019-2023) waarin Teacher Design Teams uit zeven verschillende middelbare scholen aan de slag gingen met onderzoeksgeïnformeerde inzichten uit het framework van de taalmindset in hun lessen Frans, Engels en Nederlands. Er werd onderzocht in welke mate het framework in de (vreemde)taalklas ingezet dient te worden om een op groei gerichte mindset te ontwikkelen bij taalleerkrachten en leerlingen secundair onderwijs.




Share by: