Het framework van de taalmindset








«Talent voor taal is iets waarmee je geboren bent, niet iets wat je kan ontwikkelen.»


«Quand je dois parler français devant la classe, je me sens mal à l’aise. J’ai peur de faire des fautes.»


«If you are really talented in writing, you don’t have to put in a lot of effort to write a beautiful text.»



Lees meer

Deze en vele andere onderliggende overtuigingen leven sterk in onze klassen. Carol Dweck leerde ons hoe sterk deze overtuigingen ons leren en functioneren aansturen. Een growth mindset als ‘belief’ zowel bij leerlingen als bij leerkrachten is dus cruciaal voor de leercultuur in de klas waarin fouten maken mag en waarin uitdagingen omarmd worden. Een klas waarin kinderen genieten van het oefenen op zich. Maar geloof alleen, is niet voldoende. Hattie stelt: “It is not all growth mindset but evidence-informed mindset that all can grow”. ( Hattie en Zierer, 2018) Je hebt als leerkracht en als leerling ook een aanpak en strategieën nodig om effectief te kunnen groeien en dat zijn dan best strategieën waarvan de waarde reeds uit onderzoek blijkt, maar die je als expertleraar flexibel kan inzetten (Timperly, 2019).  En net die inzichten en strategieën willen wij meegeven met het framework als motor voor een onderzoeksgeïnformeerd taalonderwijs.